To vše se dozvíš v tomto rozhovoru s lektorkou Zuzanou Wulfken. Zuzka ti předá několik praktických a ihned použitelných tipů, tak rozhodně doposlouchej až do konce.
Přihlas se na Zuzky webinář zdarma, který proběhne 7.července: Jak na odmlouvání
U Zuzky můžeš také zakoupit elektronickou knihu 9 klíčů k tomu, jak vychovat sebevědomé dítě.
Více o Zuzky práci (a taky například skvělé články) najdeš na https://www.zuzanawulfken.cz
Pokud tuto větu vyslovuješ častěji, než bys chtěla, nejsi sama. Rodičovství je jako jízda na horské dráze plná výzev a jednou z největších je – Jak to udělat, aby mě dítě vnímalo a spolupracovalo se mnou, i bez řevu?
Frustrace z toho, že dítě nereaguje na to, co říkáš, může být vyčerpávající, narůstající a často vede k pochybnostem o vlastních rodičovských schopnostech.
Je naprosto přirozené cítit se bezmocně a podrážděně, když musíš stejnou věc opakovat pětkrát a stále se nic neděje.
V tomto článku se podíváme na problém neposlouchání z jiné perspektivy a nabídneme praktické tipy, které ti pomohou vybudovat vztah s dítětem založený na spolupráci, ne na poslušnosti.
Vycházíme z nejnovějších poznatků dětské psychologie a přístupů respektující výchovy, které jsou podloženy jak výzkumy, tak zkušenostmi rodičů a odborníků.
První krok k řešení: Přestat si brát neposlouchání osobně
Dítě není „neposlušné“, ale má své potřeby a důvody pro své chování. Neposlouchání je často přirozenou součástí vývoje a budování identity. Když pochopíme skutečné příčiny, můžeme je řešit efektivněji.
Děti mají přirozenou tendenci ke spolupráci, pokud se cítí bezpečně, důvěřují rodičům a rozumí smyslu požadavků.
Kvalitní vztah s dítětem je základem veškeré spolupráce. Když dítě cítí, že je respektováno a milováno bezpodmínečně, je mnohem ochotnější spolupracovat.
Umíš formulovat své požadavky, aby je dítě slyšelo, rozumělo jim a chápalo jejich smysl? Dává to smysl i dítěti? Není to jen další „protože proto“? Nebo „protože se to takhle dělá“?
Svůj význam má také neverbální komunikace – oční kontakt, fyzická blízkost. Nefunguje mluvit za roh nebo volat na hřišti na dítě zabrané do hry s kamarády.
Používej aktivní naslouchání jako nástroj pro budování vztahu. Zajímej se o to, co potřebuje tvé dítě. A to i když nesouhlasíš.
Tam, kde je to možné, nabízej možnosti místo příkazů či pokynů.
Vysvětluj „proč“ a smysl svých požadavků.
Buď autentická a pravdivá v komunikaci – o svých potřebách a svých pocitech.
Způsob, jakým komunikujeme s dětmi, má zásadní vliv na to, jak reagují. Jasná, pozitivní komunikace s vysvětlením „proč“ zvyšuje pravděpodobnost spolupráce.
Hranice pomáhají dětem cítit se bezpečně. Absenci jakýchkoli hranic si dítě často vysvětluje ne jako volnost, ale jako nezájem. Hranice by měly být jasné, konzistentní a smysluplné.
Méně pravidel zvyšuje pravděpodobnost, že budou respektovány. Je na rodičích, jak jsou v komunikaci a dodržování pravidel důslední.
Doporučujeme revizi vašich vlastních domácích pravidel – díky kterým se cítíte ve společném prostoru bezpečně a v klidu? Která vás naopak svazují a limitují? Šlo by některé škrtnout? (Příklad: Místo 10x denně říkat „nesahej do toho koše“ je vhodnější dát koš na místo, kam dítě nedosáhne.)
Používejte rodinné porady jako nástroj pro společné stanovení pravidel i pro sdílení toho, kdo co potřebuje a jak se cítí, co mu vyhovuje a co chybí, co se mu líbí a co nelíbí. (V rozhovoru výše zazní super praktické tipy.)
Všímej si vlastních spouštěčů hněvu, bezmoci či frustrace. Můžeš používat různé techniky pro uklidnění v kritické situaci (odstup, dýchání, humor).
Naše vlastní emoce a reakce mají obrovský vliv na chování dětí. Když pracujeme na zvládání vlastních emocí, vytváříme pro děti model, jak zvládat své vlastní emoce.
Pomáhá také práce s vlastním vnitřním dítětem a nevyřešenými bolístkami z minulosti, práce s vlastními emocemi.
Dítě je naším zrcadlem – často odráží naše vlastní chování a emoce.
Máš pocit viny či selhání? Každá zvládnutá situace se počítá. Každý malý krok se počítá. Nemáš příliš mnoho nároků a očekávání i od sebe? Klíčem není držet vše ještě pevněji a přidávat další kontrolu. Pokládej si otázku, co by šlo pustit a kde se více uvolnit.
Pravidelně se zdrojuj – sebepéče je naprosto klíčová pro zvládání všech rodičovských výzev. Díky ní máš kapacitu zvládat i náročné situace v mnohem větším klidu.
1. Po dobu 3 dnů si zapisuj situace, kdy tě dítě „neposlouchá“ a ty se cítíš frustrovaná nebo naštvaná.
2. U každé situace si zapiš:
3. Po třech dnech analyzuj své záznamy a hledej vzorce:
Někdy je fakt složité z těchto zaběhnutých koleček vystoupit. Jen rozhodnutí často nestačí. Změna vyžaduje čas a trpělivost. Můžeš se tím nechat provést od Zuzky. Více informací o její podpoře a programech najdeš na https://www.zuzanawulfken.cz/
Když změníš svůj přístup k dítěti, nemusí být změna okamžitá, ale postupně se projeví. Je to jako když velká loď mění směr – chvíli se zdánlivě nic neděje, ale pak dojde k výrazné změně kurzu. Proto je důležité být trpělivá a vytrvat v novém přístupu. Oceň každý svůj drobný úspěch.
Prostřední děti v rodině často hledají své místo a způsob, jak získat pozornost. Každé dítě si vytváří svou unikátní strategii – jedno může být velmi spolupracující, druhé pak více opoziční, jen aby bylo odlišné a získalo si pozornost jiným způsobem. To je přirozená dynamika v rodině, nikoli známka „zlobení“.
Když rodič stále používá mobil a pak zakazuje dítěti se ho dotýkat, vytváří frustraci, protože dítě se přirozeně učí nápodobou – chce dělat to samé, co rodič. Je důležité si uvědomit, že děti především napodobují naše chování a neřídí se tolik tím, co říkáme – vnímají rozpor mezi tím, co děláme a co říkáme.
Dítě odmítá česání vlasů se slovy „jsou to moje vlasy“. Je to příklad zdravého vymezování hranic a autonomie, nikoli neposlušnosti. Respektováním této autonomie budujeme důvěru a učíme dítě, že má právo rozhodovat o svém těle. Důsledkem budou JENOM zacuchané vlasy.
Trochu jiné je to v situaci, kdy rozhodujeme o zdraví dítěte a důsledek chápeme jenom my (např.čištění zubů – není dobrý nápad nechat všechny zuby zkazit a pak říct „já jsem ti to říkala“ – rozlišuj, kde jde o zdraví a bezpečnost).
Matka opakovaně říká šestiletému synovi, aby se oblékl, ale on se stále hraje s auty. Místo opakování pokynu a následného křiku by mohla:
Vyzkoušej po dobu jednoho týdne nový přístup ke komunikaci s dítětem:
Po týdnu si udělej poznámky, co fungovalo a co ne, a pokračuj v tom, co přináší pozitivní výsledky. Pamatuj, že změna potřebuje čas a konzistenci, ale i malé kroky mohou přinést velké změny ve vztahu s dítětem.
Přihlas se na Zuzky webinář zdarma, který proběhne 7.července: Jak na odmlouvání
U Zuzky můžeš také zakoupit elektronickou knihu 9 klíčů k tomu, jak vychovat sebevědomé dítě.
Více o Zuzky práci (a taky například skvělé články) najdeš na https://www.zuzanawulfken.cz