Jaké jsou základní pilíře emoční inteligence a jak děti naučit emoční inteligenci? Už víme, že v emoční inteligenci spočívá klíč ke spokojenému životu, ale jak ji předat našim dětem?
V této epizodě podcastu Rodičovství s nadhledem odhalíme kroky, které můžeš podniknout k podpoře emocionálního růstu u dětí. Zajímá Tě, jaké zásady bychom měli dodržovat při komunikaci emocí? Poslechni si tuto epizodu (její shrnutí najdeš níže) a objev rady a tipy pro rozvoj této důležité dovednosti. Děti si zaslouží být emocionálně vybavené – staň se jejich průvodcem.
Existuje mnoho definic a rozdělení emocí, ale pojďme se podívat na základy. Slovo „emoce“ pochází z latinského „movere“, což znamená „pohyb“ nebo „aktivovat k pohybu“. Je to něco, co nás žene k akci.
Držme se základního rozdělení, podle kterého máme šest vrozených emocí:
Kromě těchto základních emocí existují další, které se postupně učíme.
Emoce je posel zpráv. Dává nám impuls k akci, ale také k zamyšlení – proč přichází a co se kolem nás děje.
Z odborného hlediska jsou emoce staré mechanismy – tělesné děje a neurochemické reakce, které vedou náš organismus k akci. Jsou to programy, které potřebujeme pro regulaci našeho chování. Jsou s námi už velmi dlouho a původně nás (nebo naše předky) chránily a zajišťovaly přežití.
Problém je, že evoluce je pomalejší než vývoj naší moderní civilizace. Dostáváme se do situací, kde tyto staré programy už úplně nefungují v našem zrychleném moderním světě.
Z vědeckého pohledu bylo zjištěno, že emoce jsou biochemicky posílány do různých částí těla. Vědci odhalili tzv. neuropeptidy, které jsou biochemickými koreláty emocí. Když cítíme nějakou emoci, tyto neuropeptidy jsou vysílány do různých částí těla, aby mu řekly, jak má reagovat.
Je dobré s dětmi komunikovat o emocích a o tom, že je v pořádku je projevovat.
– Jsou nám prospěšné.
– Pomáhají nám.
– Jsou potřebné.
– Všechny emoce patří do našeho života (ať už příjemné nebo nepříjemné).
– Mají různou intenzitu.
– Jsou krátkodobé.
– Přijdou a zase odejdou.
Toto je velmi důležitá informace, protože menší děti, když prožívají silné emoce jako vztek nebo strach, se mohou bát, že je s nimi něco špatně nebo že tento stav bude trvat navždy.
Je důležité přijímat všechny emoce jako součást nás, i když některé jsou příjemné a jiné ne.
Někdy chceme po dětech, aby se okamžitě zklidnily, když prožívají velké emoce a na nás je to moc. Ale kolikrát i jako dospělí máme problém zvládnout a regulovat své vlastní emoce.
Často i sami sebe v některých emocích odmítáme. Nelíbí se nám, jak se cítíme. Ale je důležité si uvědomit, že práce s emocemi je proces. Není to něco, co se rozhodneme změnit ze dne na den. Musíme se to naučit, stejně jako se to učí děti.
Emoční inteligence jsou určité dovednosti. Dříve se kladl důraz hlavně na IQ a vzdělání, ale dnes už víme, že samotné IQ k naplněnému a spokojenému životu nestačí. Je dobré rozvíjet i emoční inteligenci.
O emoční inteligenci se začalo mluvit v roce 1990, ale do širšího povědomí se dostala až po vydání knihy „Emoční inteligence“ od Daniela Golemana v roce 1995.
Emoční inteligenci se učíme a rozvíjíme ji jako dovednost.
Emoční inteligence nám pomáhá prožít naplněný a spokojený život. Navíc, způsob, jakým komunikujeme s dětmi, jak reagujeme na jejich emoce a jak projevujeme naše vlastní emoce, ovlivňuje vývoj jejich mozku.
Máme tzv. trojjediný mozek, který se skládá ze tří částí:
Emoční inteligence je tvořena propojením limbického systému a neokortexu. Toto propojení můžeme my, jako rodiče, nebo pečující osoby ovlivnit tím, jak reagujeme na dítě a jeho emoce.
Díky tomuto propojení se vytváří způsoby, jak dítě zvládá stres, jak se vztahuje k ostatním, jak pracuje s nepříjemnými situacemi nebo jak dokáže odložit uspokojení.
Naše reakce na emoce dítěte skutečně ovlivňují jeho vývoj.
To je velmi individuální. Záleží na predispozicích dítěte, prostředí, ve kterém vyrůstá, a na tom, jak se k němu vztahujeme. Ale obecně:
Je důležité si uvědomit, že malé děti se samy nedokáží uklidnit a regulovat. Potřebují nás, abychom jim „půjčili“ náš vyspělejší neokortex. My jsme pro ně emoční regulátor.
Je důležité rozlišovat mezi potlačováním a regulací emocí.
Potlačování emocí:
Regulace emocí:
Potlačování emocí může mít negativní dopady na naše zdraví – jak fyzické, tak psychické.
Například: „Miluji své děti, i když jsou teď nesnesitelné.“ “Nedělá to naschvál, nemá zralý mozek.”
Můžete mít u sebe fotky dětí jako miminek či ze společných hezkých chvil.
Pamatuj, že práce s emocemi je proces. Stejně jako se děti učí emoční inteligenci, můžeme se ji učit i my.
Děti se empatii a práci s emocemi učí od nás.
Chceš se naučit lépe pracovat se svými vlastními emocemi a změnit vzorec, kdy naskakuješ na svého vnitřního autopilota, který na emoce dítěte reaguje vlastními bouřlivými emocemi? Přidej se do programu Zenová matka.
Máš doma batole a ráda bys porozuměla jeho vývoji, vnitřním procesům, emocím a potřebám? Přidej se do programu Batole v pohodě.
A taky se určitě přidej do skupiny Máma s nadhledem 🙂